Op het HPC Zetten maken wij als scholengroep de podcast De leerzame stroom met ontdekkingsreizen over onderwijs langs Linge en Rijn. Werken in het onderwijs is zinvol, uitdagend en leuk! We willen inspirerende verhalen delen van docenten, innovatieve onderwijsprojecten belichten en de cultuur en visie van de verschillende scholen belichten. Leren van en met elkaar, daar gaat het om.

De eerste podcastreeks laat de veelzijdigheid van het onderwijs zien en gaat dieper in op onderwerpen die voor onderwijsprofessionals interessant zijn. Gesprekken tussen docenten, coaches, zorgcoördinatoren, onderwijsspecialisten van verschillende scholen en meer. Dit alles onder begeleiding van de hosts Arco Verhoeks (HPC Zetten – Scholengroep LingeRijn) en Yvonne Casteleijn-Walraven (de Delta in Gorinchem).

Beluister hieronder de verschillende afleveringen:

AFL 1: Groepsdynamiek in het onderwijs – de complexiteit ervan stap voor stap ontrafeld

Voel jij in je les ook dat er iets gaande is in de klas, maar weet je je vinger er niet op te leggen? Wil je meer weten over wat er allemaal in de groep gebeurt in je les, maar nog veel meer buiten de les? Luister dan deze aflevering, waarin we in gesprek gaan met Thomas de Meulder. Hij vertelt ons alles over groepsdynamica in het onderwijs. Luister, geniet en leer mee!

Besproken boek: Groepsdynamiek in het onderwijs

AFL 2: Vliegtuigjes vouwen voor de groepsdynamica

Ben jij op zoek naar activiteiten waarbij je je (mentor-)klas goed kunt observeren? Wil je inspiratie voor je mentorles? Wil je weten waarom vliegtuigjes vouwen zoveel inzicht kan geven in de groepsdynamica in de klas? Luister dan deze aflevering waarin we in gesprek gaan met Nordin Hendriksen en Djimo Braam. Zij hebben een boekje ontwikkeld met activiteiten die je kunnen helpen een beeld te vormen van de groep.

Besproken boek: Aan de slag met je klas Groepsdynamische activiteiten in het onderwijs. Frank de Groot, Jorn Mocking, Marloes van Putten, Jordi Smit

Alf 3: Schiet op, fouten maken jij!

We hebben het al snel over de mindset van leerlingen, maar wat is mindset eigenlijk? Op welke manier beïnvloed jouw mindset die van de leerlingen? Ben jij je bewust van de uitspraken die je doet in de klas? In onze podcast De Leerzame Stroom (afl. 3), bespreken we deze vragen met Naomi de Ruiter, docent-onderzoeker aan de Universiteit Groningen.

Kaartspellen die we noemen: Platform Mindset 🌱 (mindset kwartet, laat talent groeien) Uitgeverij Thema (ontwikkel je mindset)

Alf 4: Een vervolg: de blik van leerlingen op mindset!

Waar we in aflevering 3 in gesprek gingen over de theoretische kant van mindset, geven we daar in aflevering 4 een praktisch vervolg aan. We gaan met leerlingen in gesprek over hun kijk op mindset. Zit er een verschil tussen de mindset bij schoolwerk en bij bijvoorbeeld hobby’s? Geven docenten feedback die je motiveert? En werkt het geven van cijfers wel?

Alf 5: Eigenaarschap: de sleutel tot betrokkenheid en groei

Eigenaarschap is een cruciaal thema dat steeds meer aandacht krijgt binnen en buiten het onderwijs. In deze aflevering gaan we over dit thema in gesprek met Henk van Woudenberg en Laurens Nooren, twee inspirerende stemmen op dit gebied. Met behulp van hun uitgebreide ervaring en expertise in het onderwijs gaan we het begrip eigenaarschap uitpluizen. Eerst gaan we het verkennen, waarna we dieper ingaan op de praktijk. De praktische kant bespreken we onder andere aan de hand van de methode: “slim jezelf zijn” van Remind Learning. Hiermee zijn zij dagelijks actief op scholen door heel Nederland, waarbij ze het eigenaarschap vergroten van zowel leerlingen als docenten

Daarnaast wordt ‘Student Ownership Learning’ (SOL) besproken. SOL biedt ondersteuning aan scholen en docenten door middel van trainingen, workshops en praktische tools. Het doel van SOL is om een cultuur van eigenaarschap te creëren, waarbij leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar ook vaardigheden ontwikkelen die hen helpen om zelfstandig en verantwoordelijk te leren.

Besproken boeken: Slim jezelf zijn -> Wouter Verkerk, Laurens Nooren, André Duijkers, met behulp van alle Remind trainers
De Leeruitdaging ->  Diep leren in de leerkuil. James Nottingham

Afl 6: Ben je leerkracht of word je dat?

In deze inspirerende podcastaflevering gaan we op zoek naar hoe leuk het onderwijs is en ontdekken we waarom werken in het onderwijs zoveel plezier en voldoening kan geven. We gaan in gesprek met de gepassioneerde leerkrachten Tony Wanetie en Lieke van Mullem, beiden werkzaam in het basisonderwijs. Zij delen hun ervaringen en inzichten over het lesgeven en het creëren van een omgeving, waarin leerlingen tot leren komen.

Ze geven praktische tips over hoe je het onderwijs zowel voor jezelf als voor je leerlingen een stuk leuker kunt maken. Want onderwijs is zoveel meer dan alleen kennis overdragen; het is een avontuur, een ontdekkingsreis, waarin zowel leerlingen als docenten groeien.

Dus, ben jij nieuwsgierig naar de magische kracht van het onderwijs en wil je weten hoe het onderwijs je energie geeft? Luister dan zeker naar deze aflevering!

Afl 7: Leren is leerkuilen doorlopen

In deze aflevering praten hosts Arco en Yvonne met Lonneke Snijder van Platform Mindset. Vanuit haar onderwijsachtergrond neemt zij ons mee door de leerkuil. Ze legt uit hoe zowel leerlingen als professionals in het onderwijs hier doorheen kunnen gaan. We duiken in concrete praktijkvoorbeelden, zodat je direct inzichten krijgt die je kunt toepassen in je eigen werk. Lonneke legt uit waarom het leerproces soms vastloopt, hoe je dat kunt herkennen en vooral hoe je het doorbreekt. Bovendien laat ze zien hoe de leerkuil op drie momenten in te zetten is, tijdens het leerproces. Of je nu leerling, docent, coach of onderwijsprofessional bent, deze aflevering biedt praktische handvatten om het leerproces van anderen – en jezelf – te ondersteunen en te versnellen door middel van.. ‘de leerkuil’.